לימודים וספורט


פורסם בתאריך 18 בינואר 2015 – 12:39 | מאת חינוך ישראל

כולם מכירים בחשיבות של לימודים, הצלחה בלימודים והצלחה בחיים. כדי להגיע להישגים גבוהים, כדי להתקדם בעבודה וכדי ליהנות מכושר השתכרות טוב או מצוין חשוב לא סתם להירשם למסלול לימודים איכותי אלא גם להצליח ולהוציא ציונים גבוהים.

בשורות הבאות נספר על דרך חשובה להצליח ולהגיע להישגים גבוהים בין אם לומדים באוניברסיטה ובין אם רוכשים הכשרה מקצועית מקיפה באמצעות קורס מוביל. הדרך שנציג איננה כרוכה בשעות ארוכות של שינון החומר חזור ושנן. הדרך שאנו ממליצים עליה היא לשלב פעילות ספורטיבית ופעילות לשיפור כושר גופני, במיוחד בתקופת הלימודים.

ספורט וזיכרון

כולם כבר יודעים שספורט הוא מרכיב חיוני לשמירה על בריאות גופנית ולשיפור מדדים של לב ריאה וסיבולת וכמובן על חוזק השרירים וחיטוב הגוף. עובדה פחות ידועה לקהל הרחב היא ההשפעה המיטיבה של כושר משופר ביחס לזיכרון.

הציבור הרחב שרוי תחת הרושם שכדי לזכור טוב יותר צריך לקרוא ולשנן. השינון נועד לאפשר לפריטי מידע שונים להיקלט בזיכרון וחשוב מכך – להישאר בזיכרון לאורך זמן. מחקרים חדשים מראים שכדי לזכור היטב חשוב לא פחות משינון לנקוט תהליכים שמשפרים את זרימת הדם. זרימת דם טובה מקושרת עם יכולת טובה יותר בהפעלת המוח, עם זיכרון משופר ועם נטייה נמוכה יותר לשיכחה.

חשוב לזכור היטב – לא לחינם ממליצים הרופאים לאנשים מבוגרים לעסוק בספורט. עיסוק זה, בכל גיל, תורם מאוד לשיפור המצב המנטלי ודבר זה חשוב מאוד לכל מי שרוצה להצליח יותר בלימודים.

ספורט ומצבי לחץ

מלבד שיפור הזיכרון, עיסוק בספורט באופן קבוע מועיל מאוד גם בהפחתת מתח נפשי ולחץ. מחקרים מראים שגם אנשים בעלי זיכרון טוב וגם סטודנטים שלמדו היטב למבחנים מצליחים פחות טוב בשעה שהם לחוצים או חרדים.

למרבה הצער, מרבית האנשים סובלים במידה זו או אחרת ממצב של "חרדת בחינות". אותה חרדה מקשה על הביצוע בזמן אמת אך גם לכך יש פתרון. הפתרון שאנו ממליצים עליו כחלופה לכל מיני "עזרים" גרועים כגון עודף קפה או כדורי הרגעה הוא פשוט – עיסוק מתון בספורט וביצוע תרגילי כושר.

נמצא שגם אנשים שרואים את עצמם כלחוצים או כחרדים במיוחד הצליחו לשפר במידה רבה את מצבם כאשר שילבו עקרונות של תזונה טובה יותר ופעילות גופנית. בחירה באורח חיים נכון יותר תשפר את הציונים, תקל על תהליך הלמידה וכמובן – תועיל גם לבריאות הכללית.

ספורט ושינה

ההיבט האחרון של ספורט שבו נרצה לעסוק מתקשר להשפעה על איכות השינה. אנשים ששומרים על בריאותם ועל כושרם מצליחים ליהנות משנת לילה טובה יותר. למעשה, מי שמקפיד על שגרה בריאה מרגיש רענן אפילו לאחר פחות שעות שינה מכפי שהוא רגיל. כאשר מבינים זאת, קל גם להבין מדוע הלימודים נעשים קלים יותר, מהנים יותר, ומוצלחים יותר.

 

הוספת תגובה